חיפוש
  • פתקא

ט"ו באב

נאמר בגמרא: "לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים"

אמרה זו מעוררת תמיהה. כיצד ייתכן שדווקא ט"ו באב הוא אחד משני הימים הטובים ביותר שהיו לישראל?

בגמרא מביאים לכך 6 סיבות, מאורעות שונים שהתרחשו במהלך הדורות בט"ו באב. ניתן למצוא בין האירועים הללו את היום שבו הבינו עם ישראל במדבר שהעונש על חטא המרגלים פסק, ואת היום שגופות המתים בעיר ביתר הובאו סוף סוף לקבורה.

מפרשים רבים ניסו להבין מה הקשר בין כל המאורעות שהופכים את היום הזה ליום כל כך מיוחד.

ישנם המסבירים שכל האירועים שקרו היו תיקון ונחמה על אירוע מצער. ניתן לראות זאת גם בתאריך עצמו: ט"ו באב הוא התאריך בו הירח נהיה מלא. כלומר, לאחר שהירח היה חסר בתחילת החודש, הוא התמלא שוב. זהו האור הבא אחרי החושך, הנחמה שלאחר הקושי.

אם כך, ט"ו באב שבא אחרי תשעה באב, הוא יום טוב לעם ישראל כי בו מקבלים מהקב"ה נחמה על כל הצער והסבל.

ביום זה בזמן בית המקדש היו בנות ירושלים יוצאות בבגדי לבן ורוקדות בכרמים. כל מי שלא היתה לו אשה, היה הולך לחפש לו אישה וכך שידוכים רבים היו נרקמים ביום זה.


אך מה הקשר בין ט"ו באב לשידוכים?

הבני יששכר מסביר את הסיבה לכך. הרי ביום זה התגלתה האהבה שבין הקב"ה לרעייתו - עם ישראל, בכך ששלח להם נחמה על כל המאורעות המצערים. לכן מחפשים שידוך ביום זה, שכן האהבה שבין הקב"ה ועמ"י היא כנגד הזיווג של איש ואשה פה בעולם.

לכן גם כיום נוהגים ביום מסוגל זה לעשות תפילות לשידוכים.


יום ט"ו באב הוא גם יום סגולה לבנין בית המקדש כמו שאמר ר' צדוק מלובלין שכשם שכל האסונות שארעו בט' באב תוקנו בט"ו באב כך חורבן בית המקדש יתוקן בט"ו אב וייבנה מחדש.

גם בנין בית המקדש וירושלים קשור לזיווגים. נאמר בשיר השירים: "עוד ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה" ועל כך דרשו בגמרא שכל המשמח חתן וכלה כאילו בנה אחת מחורבות ירושלים!


לכן ביום זה, המסוגל לבניין בית המקדש ולבנין הבית הפרטי של כל אחד ואחת, ביום בו מתגלה האהבה בין הקב"ה לעם ישראל, נתפלל גם אנחנו על אהבה אמיתית, זיווג הגון ושלום בית.

9 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול